BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ?
yay-yaprak.jpg


Yaprak Yay;

Yol koşullarından dolayı ani bir biçimde şasi ve aktarma birimlerine gelen yüklerin meydana getirmiş olduğu enerjiyi üzerinde depolayarak, daha sonrasında ise açığa çıkarmak suretiyle sürüş konforunu ve bununla birlikte sürüş emniyetini sağlamakta rol alan süspansiyon elemanıdır. Yaprak yaylar makas ve susta olarak da adlandırılmakta olup günümüzde ise binek araçlarda da nadir olarak kullanılmaktadır. Yaprak yaylı süspansiyon sistemleri daha çok kamyonet, kamyon ve iş makinelerinde kullanılmaktadır.

Yaprak Yay Özellikleri;

– Yaprak yayların sağladığı konfor çok iyi bir seviyede değildir. Bu nedenden dolayı büyük ticari araçlarda kullanımları tercih edilmektedir.
– Yaprak yaylarda makaslar sabit durumdadır. İdeal pozisyonda aksı içerisine aldıkları için bağlantı parçalarına gereksinim bulunmaz. Fakat çok fazla       yer kaplarlar.
– Yaprak yaylar ağır hizmet kullanımı için çok dayanıklı bir yapı sergilemektedir ancak yapımı oldukça güçtür.
– Yaprak iç sürtünmelerinin meydana gelmesi sebebiyle yol yüzeyinden gelen küçük titreşimleri emmeleri oldukça güçtür.
– Yaprak yaylar kalkış ve duruş esnasındaki sarsıntıları oldukça kolay emer.
– Yaprakların sürtünmelerinin söz konusu olması sebebiyle düzenli olarak bakım gerekliliği söz konusudur.
amortisor.jpg


Amortisör;

Bağlantı noktaları arasında uzayarak ve kısalarak hareket yönüne ters yönde direnç kuvveti üreten sönümleme elemanıdır. Oluşan bu direnç kuvvetleri sistemin titreşiminden gelen kinematik enerjisinin ısıya çevrilmesine ve atmosfere atılmasına imkan verir. 


Amortisör Özellikleri;

Çoğunlukla otomotiv sektöründe titreşimleri azaltmak amacı ile kullanılan süspansiyon sisteminin bir parçasıdır. Bir ucu ile araç gövdesine diğer ucu ile aksa bağlanırlar. Seyir güvenliği ve konforu açısından süspansiyon sisteminin en kritik elemanıdır. Yaylanmayı sağlayan yapı ile birlikte çalışırlar.







v-ceki.jpg


V-Çeki Kolu;

Ticari araçlarda aksı şaseye bağlamak için kullanılan V çeki kolu, oluşan bu kontrolsüz hareketlerin ve titreşimlerin bir kısmını tekerleklerde sönümlerken, büyük kısmını aksa iletmektedir.

V-Çeki Kolu Özellikleri;

Taşıtın hareket etmesi sonucu yolun formuna bağlı olarak tekerleklerde oluşan kontrolsüz hareketler aks gövdesine taşınır. V-Çeki kolunun farkı ise teknolojik açıdan daha gelişmiş olması ve tek mafsala bağlı olmasıdır.

root.jpg


Sabit Rot;

Sürüş konforunu sağlamak amacı ile stabilizatör rot kolu, araç gövdesinin yatay ve dikey yalpalanmasını kontrol eden süspansiyon sisteminin bir bağlantı elemanıdır.

Sabit Rot Özellikleri;

Dizayna bağlı olarak stabilizatör rot kolunun bir ucu denge çubuğuna diğer ucu salıncak koluna, aracın gövdesine veya helezon yayına bağlanır. Bu bağlantı sayesinde, virajlarda aracın direksiyon hâkimiyeti artar, kayması, savrulması ve sağa-sola yatması engellenir.